Càpsules del temps: Les rajoles de la memòria dels barris
L’Arxiu Històric Roquetes -Nou Barris senyalitza elements i llocs històrics amb petites rajoles explicatives
Avui Nou Barris Net – Nou Barris Televisió enceta, o millor dit, oficialitza una col·laboració amb l’Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris. Plegats farem una sèrie de vídeos que hem anomenat Càpsules del temps i que trobareu en el nostre canal específic al Youtube.
En el primer capítol hem seguit alguns membres de l’arxiu i de l’AV Porta a senyalitzar amb rajoles a les façanes i murs elements emblemàtics de la història de Porta. Alguns han sobreviscut, com la plaça de Sóller, però cal recordar la història que l’ha fet possible. En altres casos, són edificis o masies perduts fa temps al barri.
L’arxiu va engegar aquesta iniciativa a principis de l’any passat a les Roquetes i la Guineueta. De mica en mica han anat recorrent els diversos barris del districte amb les seves rajoles. Han passat ja per Canyelles, Verdum, Vilapicina i la Torre Llobeta, el Turó de la Peira… La seva intenció és acabar ben aviat de senyalitzar els tretze barris.
Amb el nom de Recuperem la memòria, les rajoles inclouen una fotografia antiga del lloc, edifici o anècdota a recordar, i una petita explicació. Enganxen les rajoles amb pega i en van fent un seguiment, de manera que van reposant aquelles que per incivisme o altres causes, despareixen o es malmeten.
![](http://www.noubarris.net/web40/wp-content/uploads/2022/04/260422_rajoletes.jpg)
El projecte té un antecedent també fruit de la col·laboració entre Nou Barris TV i l’Arxiu Històric Roquetes-Nou Barris: els faristols dels QR del Relligant Nou Barris, una mena de museu virtual del patrimoni i la història noubarrienca. També va comptar amb la implicació del Districte de Nou Barris, que es va encarregar d’instal·lar 21 faristols al juliol de 2013, amb una breu explicació i un QR, que remet a 21 vídeos, en què s’explica la història d’aquell punt, il·lustrat amb imatges antigues. Relligant Nou Barris ha anat afegint i actualitzant vídeos i creixent cada any des d’aleshores i s’han superat els 50 vídeos històrics. Tanmateix, no s’han arribat a instal·lar més faristols i alguns dels originals, han desaparegut en aquest temps.